فرق بوسیدن شاه با بوسیدن دست امام

ساخت وبلاگ

( پرسمان ؛ فرق بوسیدن'>بوسیدن شاه با بوسیدن دست امام)
بسم الله الرحمن الرحیم

قبلا مردم دست شاه را می‌بوسیدند الان باید دست امام را ببوسند؟(فرق بوسیدن شاه با بوسیدن دست امام چیست؟)

پاسخ ؛
اول: بوسیدن دست شاه، اجباری و به دستور شاه بود و اگر کسی دست شاه را نمی‌بوسید او را مجازات می‌کردند و یا از درجه و مقامش کم می‌کردند.
ولی بوسیدن دست امام، اختیاری و به درخواست خود مردم بود و هر کسی دوست داشت دست امام را ببوسد، از امام درخواست می‌کرد تا اجازه دهد دست او را ببوسد و اگر کسی دست امام را نمی‌بوسید مجازات و تنبیه نمی‌شد.
دوم: شاه از بوسیدن دستش توسط مردم لذت می‌برد و دستش را دراز می‌کرد تا مردم آن را ببوسند. ولی امام از بوسیدن دستش توسط مردم ناراحت می‌شد و نمی‌گذاشت کسی دست او را ببوسد ولی مردم با علاقه و با اصرار دست امام را می‌بوسیدند.
سوم: در جریان بوسیدن دست امام توسط دولت چهارم وقتی آیت‌الله خامنه‌ای و نخست‌وزیر وقت دست امام را به نشانه احترام می‌بوسند، بقیه وزرا هم از امام درخواست می‌کنند که اجازه دهد آن‌ها هم دست او را ببوسند و این‌گونه شروع می‌کنند به دست‌بوسی امام.
چهارم: طبق روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام بوسیدن دست معصومان علیهم‌السلام و کسانی که بوسیدن دست آن‌ها احترام به معصوم باشد، مثل سادات و علمای دین، جایز است.
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «لا یُقبّل رأس احد و لا یداه؛ الا رسول‌الله او من ارید به رسول‌الله؛ سر و دست کسی را نباید بوسید به جز رسول خدا، یا کسی که با بوسیدن سر و دست او رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) قصد شود». [1]
و همچنین علی بن مزید نقل می‌کند: «به حضور امام صادق (علیه‌السلام) شرفیاب شدم و دستش را بوسیدم؛ پس او فرمود: بدان که این کار جز برای پیامبران و اوصیای پیامبران روا نیست». [2]
پنجم: بنا بر روایات، به جز معصومان علیهم‌السلام، می‌توان دست سادات و علما را بوسید؛ چون آن‌ها وارثان و جانشینان پیامبر و معصومان هستند و امام خمینی (ره) هم سادات بودند هم عالم دین پس بوسیدن دست او اشکالی نداشته است.
ششم: البته اگر در عرف خاصی دست بوسیدن نشانه احترام باشد این کار دربارهٔ کسانی که سفارش به احترام آنان شده است مثل پدر و مادر، مستحب می‌شود.
منابع:
[1] ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۴۵، بیروت، مؤسسه الوفا، چ ۲، ۱۴۰۳ق.
[2] ـ همان، ج۷۳، ص۳۹، بیروت، دارالاحیاء التراث، چ ۲، ۱۴۰۳ق.


موضوعات مرتبط: پاسخ به شبهات

بینات...
ما را در سایت بینات دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bayyenat110o بازدید : 5 تاريخ : دوشنبه 20 فروردين 1403 ساعت: 9:28